Allmänt

Köpvillkor gäller vid köp av varor på www.swedishwoolmattresscompany.se som ägs och erbjuds av Swedish Wool Mattress Company AB, Lyckhemsvägen 11, 436 55 Hovås, organisationsnummer 559239-4976. Köp på hemsidan kan göras av privatkunder bosatta i Sverige som är minst 18 år eller med vårdnadshavares tillåtelse.

Beställer du som företag? Här hittar du (snart!)köpvillkor för företag.

Kontaktuppgifter
info@swmco.se
+46 (0)723588081

Beställning

En beställning hos Swedish Wool Mattress Company AB kan göras på två sätt:

Hemsidan: Du kan beställa via webshopen med säker betalningshantering via Stripe på hemsidan och du bekräftar din beställning när du genomför sista steget i kassan. Härmed blir du även ansvarig för att betala för din beställning. Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning. Orderbekräftelsen innehåller viktig information som ska sparas. Om du vill ändra något i din beställning efter att den har bekräftats ber vi dig att kontakta oss omedelbart via telefon, så försöker vi genomföra ändringen. Notera att ändringar inte är möjliga efter att din beställning har producerats, packats och/eller skickats. Vi producerar enbart efter gjord beställning.

Direktkontakt/mejl: Vi hanterar beställningar via mejl och telefon. Vi sänder dig en offert på önskad vara och ev tillval. Bekräftar du beställning, får du en orderbekräftelse när du skrivit alla behövliga uppgifter; din mottagaradress/faktureringsadress samt mejl och telefonnummer. Härmed blir du ansvarig för att betala för din beställning. Du får en faktura invid produktionsstart av din madrass, med betalningsfrist på 20 dagar.

Vi förbehåller rätten att be dig betala en delkostnad vid beställning av vissa färgaer eller tyger vi ej har i lager. Detta kommer att framgå innan eller i offerten.

Pris och betalning

Alla priser är angivna i SEK och inklusive moms. Priset inkluderar frakt till mottagaradressen inom Sverige. Önskar du beställa till annat land, vänligen kontakta oss för eventuella tillkommande fraktkostnader innan köpet slutförs.

Du betalar enkelt och tryggt hos oss via Stripe Inc, Stripe, 510 Townsend Street, San Francisco CA 94103, och dess betalningssamarbeten, som Klarna, Swish, kortbetalning, banköverföring osv som erbjuds i samarbete med vår betalningspartner Stripe Inc ). Vid betalning med vissa betalningsmetoder kan en kreditprövning vara nödvändig. Kreditprövningen utförs av betalningslösningen du valt, tex Klarna, och i samband med detta behöver du även upplysa ditt personnummer. Vid utebliven betalning till betalningslösningen du valt via Stripe utcheckningsalternativet, kan påminnelse- och inkassoavgifter tillkomma. Du kan läsa Payson by Sveas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.

Stripe erbjuder följande betalningsalternativ. Se allmäna användarvillkor för mer information!

Internetbank

Betala direkt med ditt bankkonto

Kortbetalning

Betala direkt med kort

Klarna

Swish

Faktura

Betala inom 20 dagar innan leverans/tillklippning av standardtyg/beställning av specialtyg

Delbetalning

Faktura: Betala över 60 dagar

Klarna: Klarnas delbetalningstjänster

Leverans

Vi erbjuder fri frakt endast inom Sverige och därmed ska din leveransadress vara i Sverige. För leverans till länder utanför Sverige är du välkommen att kontakta oss för att få information om eventuella ytterligare fraktkostnader.

Leveranstiden varierar beroende på den beställda produktens lagerstatus och kan ses på produktsidan på hemsidan. Normal leveranstid för lagervaror är 2 veckor och för varor som inte finns på lager 6-8 veckor. Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar, dock senast 30 dagar efter att beställningen gjordes, med undantag för produkter som har en längre leveranstid som framgått vid beställningstidpunkten.

Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utanför Swedish Wool Mattress Company AB’s kontroll kan Swedish Wool Mattress Company AB inte anses vara ansvariga för förseningen och inte heller bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om inte detta särskilt avtalats mellan parterna eller följer av tvingande lagstiftning.

Swedish Wool Mattress Company AB ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt, utan onödig försening, kontakta oss. Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt. Vi kommer att undersöka ärendet och om det har skett ett fel skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som har avtalas och är möjligt. Kunden betalar inte för eventuell returfrakt eller frakten för en ny vara i detta sammanhang.

Vid leverans av produkter med skrymmande mått, såsom möbler, kan det krävas förberedelse av dig som kund för att leveransen ska kunna genomföras. Du ska se till att det är fri väg fram till och in i din tomt/bostad/lokal, så att varorna kan lossas på adressen. Vid leverans till bostads-/företagsadress ska leveransen kvitteras för. Således ska beställaren finnas på plats på adressen vid leveranstillfället och kunna uppvisa giltig ID-handling, eller ett ombud finns på plats med både sin och beställarens ID-handling. Inbärning ingår inte, så vid leveranstillfället ansvarar du för att leveransen kan placeras skyddad från t.ex. väder och vind. Leverans sker till tomtgräns/dörr.

Om din beställning skickas i retur till oss av fraktbolaget, till följd av att leveransen inte kunde genomföras på adressen, att du inte hämtat ut paketet hos ombudet eller om du önskar få din beställning levererad igen kan du kontakta oss. Fraktpris för denna leverans tillkommer.

Ångerrätt och returer

Du har som privatkund 30 dagars ångerrätt från den dag du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik. Ångerrätten gäller inte på specialtillverkade produkter, t.ex. på produkter som producerats efter dina specifika önskemål. Om varorna du returnerar är i försämrat skick och detta gör dem osäljbara kan Swedish Wool Mattress Company AB göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje enskilt fall. Om du önskar använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Efter att du har meddelat oss att du vill ångra köpet ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur.

För att vi ska kunna identifiera din retur ber vi dig lägga i en kopia av din orderbekräftelse eller följesedel och se till att namn och ordernummer framgår. Upplys gärna även returorsak. Om returen görs till följd av mottagande av fel produkt eller reklamation ber vi dig vänligen att upplysa detta tydligt, för snabbare behandling när vi mottar returen. Vi tänker även in att våra produkter är en hantverksprodukt och bör bedömas därefter.

Returfrakt vid ångrat köp:

Du står som kund själv för att betala returfrakten, på samma sätt som du ansvarar för att produkten kommer fram till oss i bra skick. Returfraktkostnaden för produkter med skrymmande mått varierar men kan max förväntas uppkomma till 2000 SEK per enhet med skrymmande mått. För att se till att returen ankommer i bra skick måste du emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas under transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i dess originalemballage. Om du använder en returfraktsedel som tillhandahålls av oss, ansvarar du för att produkten returneras till oss i bra skick, det vill säga att emballaget som används vid returfrakten är försvarligt. Övrigt ansvar för fraktrisk (t.ex. borttappat paket) åläggs Swedish Wool Mattress Company AB. Om du inte använder en returfraktsedel som vi tillhandahållit, utan ett annat returfraktalternativ, ligger det fullständiga ansvaret för att försändelsen når fram till oss på dig som kund.

Om du önskar köpa returfrakten genom oss ber vi dig kontakta oss. Vi kommer då att återkomma med kostnad för returfrakten, vilken beräknas utifrån returens storlek, vikt och tillgängliga returfraktsätt. En returfrakt via oss är i regel dyrare än själva leveransen på grund av avtelstekniska regler vi ej kan påverka. Efter att vi har återkommit till dig med returfraktkostnaden och ev. fraktsedlar blir köpet av returfrakten bindande när ditt paket lämnas in/hämtas av fraktbolaget och således kommer i deras besittning.

Returer ska skickas till: Swedish Wool Mattress Company AB. Notera att avlämnande av returer på adressen (leverans som ej går genom fraktbolag) endast kan ske om detta avtalats efter kontakt med oss.

Vi kommer att återbetala det belopp du har betalat för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast 14 dagar efter att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis på att produkten har skickats till oss. Återbetalningen som görs avser produkternas värde och, vid retur av komplett beställning, kostnaden för den billigaste standardleveransmetoden som fanns tillgänglig vid beställningstillfället. Eventuella avgifter för t.ex. annan leveransmetod än standardleveransmetoden, faktura eller returförsändelse återbetalas inte vid nyttjande av ångerrätten. Återbetalning sker alltid via samma betalningssätt som användes vid beställning.

Reklamation och garanti

Garanti, reklammation och hantverk. Hur funkar det?

Vi arbetar med naturmaterial, såsom hampatyger, lin, läder, bomull och såklart ull.

Obehandlade naturfiber har olika karaktär och egenskaper och vi kommunicerar gärna med dig om det guld vår jord ger oss. Det kan också betyda att de beter sig oregelbundet och oväntat ibland, såsom färgskillnader, ojämnt spunna fibrer i tyger exempelvis. Eftersom vi även bygger funktionsinredning ser vi det som självklart att ge dig som köpare en garanti.

Garanti

Bäddmadrasser 3 år

Madrasser 5 år

Garanti ersätter ursprungsfel med att åtgärda felet. Går det inte att åtgärda felet, ersätts den med ny vara. Ursprungsfel för en hantverkad produkt från Swedish Wool Mattress Company kan det vara trådar eller knutar eller sömmar, men ej slitage som orsakat dem att släppa.

Under garantitiden förutsätts det att alla fel på varan som täcks av garantin är ursprungliga. Att ett fel är ursprungligt betyder att felet fanns redan när du köpte produkten. Ett fel kan vara ursprungligt även om det visar sig senare. Vi följer och värnar svensk konsumenträtt. Kontakta oss för en dialog och bästa lösning.

Swedish Wool Mattress Company AB utvecklar och uppdaterar sina materialval i hållbarhetssyfte kring miljö och kvalitet gällande yttertyg och övrigt material, därför kanske inte ett identisk ersättningsalternativ finns tillgängligt. Vi kommer att försöka tillgodose behovet av ett jämförbart ersättningsalternativ.

Garantin gäller inte för:

  • om det har skett en olycka efter att du har fått varan
  • du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
  • du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar
  • felet beror på normalt slitage.

 

Reklammationsrätt

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottog din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Swedish Wool Mattress Company AB eller som på annat sätt uppvisar fel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att du mottog varan är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetalad den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet upptäcks. Reklamation inom 2 månader från det att felet upptäcks anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Önskar du reklamera en produkt ber vi dig kontakta oss innan du skickar din produkt i retur till oss.  Du ska som kund naturligtvis inte betala för eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av Swedish Wool Mattress Company AB.

Personuppgifter och cookies

Vissa personuppgifter och handlingar på hemsidan kommer att lagras och hanteras av Swedish Wool Mattress Company AB i enlighet med rådande lagstiftning. Dessa uppgifter kräver Swedish Wool Mattress Company AB för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter här samt hur hemsidan använder cookies här.